Proč je chytré být v zimě peciválem?

Taky vám přijde, že se zima vleče?

Dny jsou krátké a noci dlouhé. V tom počasí venku se nedá nic moc dělat. Do ničeho se vám nechce. Nejraději byste byli zalezlí doma a trávili čas lenošením.

Jestli z toho máte výčitky svědomí, tak nemějte. V zimě je to tak v pořádku a už za chvíli se dozvíte, proč je důležité využít zimu k tomu, abyste načerpali dostatek energie na celý zbytek roku.

Pomalé plynutí zimy má svůj význam

Zima je obdobím odpočinku, kdy příroda po dlouhém vegetačním období nabírá síly a vytváří si zásoby na novou sezónu. Na pořádný odpočinek je potřeba čas. Právě proto zimní měsíce plynou pomalu a poklidně. Noci jsou dlouhé, aby všechno mohlo spát, a dny krátké, aby se stihlo jen to nejnutnější a neplýtvalo se zbytečně energií. Je to období stvořené pro odpočinek, spočinutí a podřimování. Na jaře už na lenošení nebude čas!

Úsporný zimní režim v přírodě

V zimě se toho z vnějšího pohledu v přírodě moc neděje. Proč také směřovat energii ven, kde je zima a nevlídno? V zimě je potřeba udržet energii uvnitř, pod povrchem, schraňovat ji a postupně doplnit její zásoby.

Období zimy vládne živel Vody a voda se dovede vsakovat pod povrch, kam za ní chlad a mráz nemohou. Podobně všechno živé v zimě stahuje svou energii dovnitř, zaleze si pod povrch, schová se a schoulí, uloží se k zimnímu spánku. Chrání tím svou energii před chladem a zároveň s ní šetří. Dlouhým odpočinkem navíc doplní své hluboké rezervy energie, ze kterých pak může čerpat v aktivní části roku.

Na lidi si zima nepřijde!

Jediní, kdo se v zimě nešetří, neodpočívají a nedoplňují si své zásoby energie, jsou lidé.

Na nás lidi zima neplatí! My přece můžeme v zimě fungovat jako vždycky. Máme totiž silnou vůli, smysl pro povinnost a umíme se přemáhat.

Donutíme se ráno vstát, i když je ještě tma a nám se nechce. V práci se nutíme být aktivní, čilí a výkonní, i když nás to stojí spoustu sil navíc. Večer, když bychom si nejraději dali pořádnou večeři a šli si lehnout, se ještě přemůžeme a jdeme cvičit, abychom shodili ta kila, která se nás v zimě tak úporně drží.

Cítíme se sice unavení a vyčerpaní, více jíme, pijeme hodně kávy, nebo i něčeho ostřejšího, abychom si udrželi tempo, býváme nemocní a vypadáme starší, než ukazuje kalendář. Ale co naplat? Jinak to nejde! Nebo jde?

Staňte se na zimu peciválem

Čchi-kung nás učí hledat v životě rovnováhu. Z pohledu čchi-kungu je logické, že po období aktivity, které nás o energii připravuje, by mělo nastat období odpočinku, které nám energii doplní. Strávit v zimě více času válením se za pecí potom, co jsme se celý rok snažili a pracovali, je tedy zdravé a žádoucí. Vůbec to přitom neznamená, že musíme přestat chodit do práce nebo se zříct péče o svou rodinu. Stačí jen přepnout svůj aktivní životní styl do zimního regeneračního režimu.

Tajemství zimního regeneračního režimu

1) Udržujte rovnováhu mezi aktivitou a odpočinkem

Určitě jste si všimli, že je v zimě vaše energie línější, více schovaná uvnitř a na to, co musíte během dne zvládnout, jí nemáte k dispozici tolik, co jindy. Aby vám vystačila až do večera, měli byste s ní šetrně hospodařit a pravidelně ji doplňovat.

Mějte na zřeteli, že v zimě jsou dny kratší a nemůžete toho stihnout tolik, co v létě. Vyberte si ve svém programu jen ty úkoly, které opravdu musíte splnit, a do těch ostatních se můžete pustit,  jen když vám na ně zbude čas a energie. Odpočívejte, kdykoliv je to možné. Dlouhý den strávený prací zakončete klidem a odpočinkem a jděte si brzy lehnout.

2) Respektujte rytmus přírody

Nedostatek spánku, ponocování u televize nebo u počítače a nepravidelný spánkový režim vyčerpávají hluboké zásoby naší energie, ťing. Večer, kdy je větší klid, věnujte odpočinkovým, jinovým aktivitám: poslechu hudby, čtení, relaxaci nebo meditaci. Využijte dlouhé zimní noci a dopřejte si spoustu zimního spánku. Choďte spát brzy, dost před půlnocí, kdy je spánek nejkvalitnější, a spěte dlouho. Uvidíte, o kolik lépe se budete cítit. Pravidelně jezte, ale nejezte na noc.

3) Chraňte se před chladem

Býváte v zimě zimomřiví  a zkřehlí, máte studené ruce a nohy, bolí vás  záda v bedrech, trpíte na záněty močových cest? Může to být znamením toho, že energie jang vašich ledvin je oslabená. Ledviny a močové cesty jsou velmi citlivé na chlad a chladem nejvíce trpí. Dbejte na to, abyste byli v teple. Dávejte hlavně pozor na to, aby vám nebyla zima od nohou. Noste teplý nátělník nebo si pořiďte hřejivý bederní pás, abyste udrželi v teple oblast beder a ledvin.

4) Dobře jezte

Nejezte v zimě studené jídlo a nepijte chlazené nápoje, abyste nepřidávali do těla chlad a nezatěžovali trávení. Energii ledvin, která je v zimě nejsilnější, nejvíce prospívá mírné stabilní teplo. Jezte teplé polévky, vařte si hřejivé odvary a čaje. Vyhýbejte se tučným jídlům, mléčným výrobkům, bílému pečivu a sladkostem, které způsobují zahlenění, zatěžují trávení a zpomalují proudění energie. Jezte zeleninu, obiloviny a semínka, které dodají tělu potřebné vitamíny a hydrataci. Vyhýbejte se kávě, alkoholu a dalším stimulantům, které oslabují energii ledvin a mají negativní vliv na váš spánek.

5) Rozprouděte krev a energii v těle

Vlivem chladu a nedostatku pohybu proudí krev a energie v těle pomaleji a do některých míst se obtížněji dostává. Věnujte se aktivitám, které podporují volný pohyb krve a čchi, aniž by vás vyčerpávaly. Jít si v zimě zaběhat ven opravdu není nejlepší nápad. Vyzkoušejte různá dechová cvičení, čchi-kung, jógu nebo tanec. Zajděte si na masáž. Dejte si koupel nebo teplou sprchu. Zajděte si na procházku do přírody.

Jak čchi-kung zapadá do zimního regeneračního režimu?

Jedním slovem “dokonale”. Čchi-kung je rovnováhou mezi aktivitou a odpočinkem. Střídá se u něj pohyb s klidem a spočinutím při meditaci. Je skvělým spojením dynamického cvičení a relaxace. Pohyby čchi-kung jemně rozpohybují tělo, rozproudí v něm krev a energii a vyženou z něho chlad a ztuhlost, aniž by ho vyčerpávaly. Ideální čchi-kungovou praxí v zimě jsou postojeTy vás zahřejí a nabijí energií. Při klidových praxích jako jsou relaxační cvičení, práce s dechem a meditační techniky si zase můžete odpočinout a obnovit hluboké rezervy energie ťing uložené v ledvinách.

Kdybyste měli pocit, že jste ztuhlost a chlad z kostí a kloubů úplně nevyhnali, přijeďte na dubnový víkendový kurz s Mistrem, který je věnován právě jim. Nezapomeňte se přihlásit v čas. Březnový seminář byl obsazený dva měsíce předem!

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.