Jak se díky čchi-kung zbavíme negativních zvykových tendencí

Co jsou to zvykové tendence?

Je to program, který se do nás v průběhu života nahrál na základě toho, co nám kdo řekl, co se nám stalo, co jsme zažili. Tento program je tak efektivní a komplexní, že nám umožňuje životem jen tak profrčet, jako bychom žili na autopilota. Funguje to samo od sebe a celkem nám to vyhovuje, ale jen do chvíle, než narazíme. Do chvíle, kdy si uvědomíme, že jsme se mohli a chtěli zachovat jinak, kdybychom měli řízení ve svých rukou.

Kdy jsou zvykové tendence negativní?

Pokaždé, když jedeme na autopilota a dostaneme se kvůli tomu do situace, kdy nám není příjemně. Nejednáme na základě své svobodné vůle, ale na základě programu.

Chcete příklad?

Sedíme v restauraci nad nedojedeným talířem a říkáme si, že už se do nás nic nevejde. Přesto bereme, tak nějak automaticky, do ruky vidličku a zbytek jídla do sebe nacpeme. Proč? Co nás donutilo jídlo dojíst? Byl to náš autopilot, možná naprogramovaný již někdy v našem dětství. Třeba mám maminka vyprávěla o hladovějících dětech v Africe a nutila nás vždycky dojídat. Bez ohledu na to, jestli nám to udělalo dobře nebo ne.

Takových programů v sobě máme nahranou spoustu a rozhodně se netýkají jen jídla.

Někdo se na nás podívá a my už dobře “víme”, co chce říct a protože “víme”, že to nebude nic pěkného, jsme hned naštvaní a podráždění. Přitom nám třeba chtěl jenom říct, jak nám to sluší a že nás má rád.

Nebo se stresujeme ze schůzky, která nás čeká, protože se “určitě něco nepovede”, nebo tam “určitě budou” nepříjemní lidé. Už po pár minutách ale zjistíme, že jsou ti lidé milí a že setkání s nimi nás obohatí.

Kdy podléháme negativním zvykovým tendencím?

Když necháme svou mysl, aby si dělala, co chce. Necháme ji, aby byla rozptýlená, nebyla teď a tady. Trávíme většinu času ve svých myšlenkách a nevnímáme to, co doopravdy je. Tehdy se zapne autopilot a začne řídit náš život. Tak přijdeme o svou svobodu a s tím i o možnost být v životě opravdu šťastní.

Jak nám čchi-kung pomůže autopilota vypnout?

1) Zpátky do pilotní kabiny!

Nejprve je třeba autopilota objevit, uvědomit si, že ho máme. Uvědomění začínáme rozvíjet pomocí pohybů čchi-kung. Díky nim přivedeme pozornost zpět do svého těla a nenecháme ji nikde bloudit.

2) Kontrola systémů

Postupně si začneme uvědomovat, jak na tom naše tělo je. Tělo, na rozdíl od naší mysli, je vždy teď a tady. Díky tomu nám nejlépe dokáže říct, co nám dělá a nedělá dobře, co nás uvádí do napětí a co nás naopak uvolňuje.

Když se trochu uvolníme, můžeme začít vnímat proudění energie (čchi) v těle a objevit místa, kde jsou bloky a omezení v jejím proudu. Ty vznikají v situacích, kdy se dostáváme do napětí. Jsou ale subtilnější, než bloky na úrovni těla.

Tak objevíme program, který nás vede k tomu, abychom dělali věci, které nám nedělají dobře.

3) Knipl ve vlastních rukách

S tímto uvědomění můžeme program zkoumat a vybírat si z něj ty návyky, které jsou užitečné pro náš život a pro to, abychom v něm byli šťastní. Ostatní návyky, které jsou negativní, protože k našemu štěstí nepřispívají, opustíme. Díky tomu nejen vrátíme vládu nad svým životem do vlastních rukou, ale přestaneme také opakovat věci, které našemu štěstí nepomáhají, nebo je dokonce oddalují. Ať už jsou to zjevné zlozvyky jako třeba kouření a přejídání se, nebo méně zjevné jako neschopnost říct ne a postavit se sama za sebe, či opakování situací, které v nás vyvolávají stres, napětí nebo hněv.

Jak objevit a vypnout autopilota nás naučí Sifu Ješe Gyatso na víkendovém semináři v únoru 2017.

Pavel Simon
Hlavní instruktor čchi-kung Orel v hnízdě
Komentáře
  1. Zpátky do kabiny a vzít knipl do vlastních rukou?? Hezké přirovnání 🙂 Velmi názorné 🙂

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *