Jak přechytračit rýmu – jednoduchý návod v 7 krocích

Léto skončilo a s ním i dovolené a bezstarostné povalování. Teď zase honem do práce! Je třeba se dostat do tempa, začít naplno makat, rozjet nové projekty. Prostě typický začátek podzimu.

A když máte všechno pěkně nastartované a slibně se to rozjíždí, dostane vás rýma.

Zase ta proklatá rýma! Proč zrovna vy? Proč zrovna teď?

Proč zrovna teď?

Podzim je období, kdy se tělo zbavuje zátěží a toxinů, aby mohlo lépe dýchat a fungovat. Pomocí rýmy se zbavuje přebytku vlhkosti, která zatěžuje a ucpává dýchací cesty a plíce, ale také trávicí systém a střeva.

Proč zrovna vy?

V okamžiku, kdy je vaše ochranná energie (wei čchi) oslabená, třeba právě z důvodu velkého vytížení a stresu na začátku podzimu, jste mnohem náchylnější k různým infekcím. A tak vás dostane rýma právě ve chvíli, kdy se vám to nejméně hodí.

Hloupý a chytrý způsob, jak zatočit s rýmou

S rýmou můžete naložit dvojím způsobem.

HLOUPĚ: Budete se tvářit, že to nic není. Dáte si pár Paralenů a stříknete si sprej do nosu, aby zmizely nejhorší příznaky. Donutíte se fungovat jako normálně, i když se večer vracíte z práce úplně vyřízení.

Jaké to má rizika vám hned řeknu.

CHYTŘE: Dopřejete si pár dnů odpočinku a uděláte něco proto, aby vás rýma brzy přešla, nabrali jste sílu a vaše imunita posílila natolik, abyste odolali dalším infekcím.

Jak se z rýmy dostat co nejsnáze se také hned dozvíte. Nejdřív ale k hloupé rýmové terapii.

Hloupá rýmová terapie

Dnešní doba po nás žádá maximální výkon za každých okolností a k tomu také nutíme své tělo. Zacházíme s ním jako s otrokem, který musí tvrdě dřít a nikdy neselhat, i když ho ne vždy dobře krmíme a dopřáváme mu málo spánku, odpočinku a zdravého pohybu.

A když se nakonec porouchá a dostane třeba rýmu, snažíme se co nejrychleji překrýt příznaky jeho slabosti, jen abychom mohli pokračovat zase jako dřív.

Jaké je riziko hloupé rýmové terapie?

Smrkání, kašlání, slzení a pocení sice nevypadají na veřejnosti moc vábně, zato pro tělo jsou to užitečné očistné procesy. Tělo se pomocí nich zbavuje toxinů. Tím, že utlumíte nebo zastavíte očistné procesy pomocí různých léků proti horečce, nosních sprejů a sirupů proti kašli, seberete tělu možnost se s infekcí vypořádat. Ložiska infekcí se pak drží v místech, kde se hromadí hlen a vlhkost, jako jsou nosní dutiny, průdušky nebo také střeva a dlouhodobě oslabují imunitní systém. Rýma a další nemoci se pak rády vrací.

Chytrá rýmová terapie

Chytrá rýmová terapie spočívá v kombinaci odpočinku, zdravého dýchání a pohybu, vhodného jídla a životosprávy.

Co můžete udělat pro rychlejší průběh rýmy a úplné uzdravení:

1) Rozprouděte krev a čchi v dýchacích cestách a v plicích

Čchi-kung vás naučí uvolněnému, jemnému a hlubokému dýchání do břicha. Správné dýchání vám umožní lépe se při  výdechu zbavovat toxinů a odpadních látek a zásobí vás čerstvou energií.

Pohyby čchi-kung rozproudí energii v meridiánech, včetně meridiánu plic, a uvolní z nich stagnující čchi. Využívejte čchi-kungových pohybů a automasáže kdykoliv můžete, abyste jejich pomocí rozproudili v těle krev a čchi a zbavili tělo chladu a ztuhlosti.

2) POSTOJE, POSTOJE, POSTOJE

Jestli už máte s čchi-kungem zkušenost, nejspíš znáte i postojové sestavy. Postoje výrazně rozproudí čchi v těle a napomáhají odstranit její stagnaci. Při rýmě je obzvlášť užitečné přenést při postoji více váhy na špičky chodidel. Tím podpoříte proudění energie po přední části těla a v dutinách.

3) Využijte akupresuru k uvolnění ucpaného nosu

Ucpaný nos můžete snadno uvolnit pomocí akupresurních bodů, které se nacházejí hned vedle chřípí. Jde o body na dráze tlustého střeva (LI20). Zkuste je na pár vteřin stisknout a pak na stejně dlouho povolit. Několikrát to opakujte. I když nebudete mít zrovna ucpaný nos, uvidíte, že se vám bude dýchat nosem daleko lépe.

Akupresurní body (LI20) pro uvolnění ucpaného nosu při rýmě

4) Odlehčete stravu a podpořte rozpouštění hlenů

Když na vás jde rýma, vyvarujte se všech potravin, které způsobují zahlenění: zejména cukru, bílé mouky a pečiva, tučných jídel a mléčných výrobků. Jezte polévky a vývary, přidejte do nich trošku zázvoru, cibule, česneku nebo pažitky. Pijte odvary z bylin, na rýmu je skvělý odvar z tymiánu.

5) Držte se v teple a podpořte pocení

Dejte si před spaním horkou koupel. Můžete si také nastrouhat zázvor, udělat s něj menší kouli a důkladně si jí vytřít pokožku celého těla, abyste rozproudili krev. Ještě rozehřátí z koupele si vlezte do postele a pořádně se přikryjte. Neodkrývejte se, ani když vám bude velké horko. Pocení vám pomůže rychleji se zbavit toxinů.

6) Dopřejte si dostatek odpočinku na zotavení

Odpočívejte a spěte tolik, kolik potřebujete. Choďte brzy spát. Spánek před půlnocí je nejkvalitnější a obnovuje váš jin. Co kdybyste zkusili usnout před desátou večer?

7) Podporujte zdravou činnost střev

I ve střevech se může hromadit vlhkost a hlen a vzniká tam živná půda pro různé infekce. Zdravá funkce střev zajišťuje vylučování odpadních látek a je nezbytná pro zdravou imunitu. Podporujte ji automasáží břicha, čchi-kungovými pohyby a hlubokým břišním dýcháním. Zařaďte do jídelníčku přírodní probiotika v podobě misa nebo kysané zeleniny.

Můžete si dovolit být chytří a nepřechodit rýmu?

Každý vám řekne, že léčená rýma trvá týden a neléčená 7 dní. Tak proč se týden potácet jako mrtvola, nakazit všechny kolegy v práci a za pár týdnů být nemocný znovu?

Chytřejší je využít týden s rýmou k tomu se opravdu uzdravit, nabrat sílu a posílit svou ochrannou čchi, aby vás rýma zase nedostala.

Podzim je skvělé období k tomu se na chvíli zastavit a naslouchat sobě a svému tělu. Dává nám příležitost si v životě uklidit stejně, jako to dělá naše tělo pomocí rýmy. Dává nám prostor trochu bilancovat a určit si věci, které nás obohacují a těší, a odhodit ty, které nás tíží a zarmucují.

Pavel Simon
Hlavní instruktor čchi-kung Orel v hnízdě
Komentáře
  1. Jitka Dominiková napsal:

    Zdravím vás, ráda bych požádala o radu pro syna 15 let, štíhlý, vysoký. Prošel rýmou, kašlem . Tělo jsme podpořili bylinkami, odjel na hory a týden po se kašel vrátil v prudké podobě. Co byste doporučil? děkuji. Kašel je přes den, v noci spi klidně, má ucpaný nos a začíná smrkat. Děkuji

  2. Pavel Simon napsal:

    Dobrý den, paní Dominiková, protože neznám příčinu potíží vašeho syna (tu lze určit jen pomocí diagnostických metod tradiční čínské medicíny), mohu se omezit jen na doporučení, která zmírní jejich projevy. Určitě platí to, co píšeme v blogu, tj. je třeba vzít nemoc jako příležitost k tomu se zastavit a odpočinout si (body 5 a 6). Odpočinek znamená klid. Nestačí zastavit tělo, je třeba zklidnit i mysl. Dát přednost nenáročné četbě před hraním počítačových her a surfováním na internetu. V případě zahlenění je třeba se vyvarovat potravin, které k tvorbě hlenu přispívají (bod 4). Na ucpaný nos je dobré stimulovat body LI20 (podle obrázku v blogu). Na odkašlávání je dobré stimulovat body L1. Ty najdete na hrudníku, kousek (cca 3 cm) pod spojnicí ramenního kloubu a klíční kosti. Budou na dotek citlivé a váš syn ucítí, že se mu po jejich stisknutí o poznání lépe dýchá. Pokud by se vašemu synovi chtělo, může se naučit cvičit čchi-kung. Tím získá daleko víc nástrojů k tomu, aby dokázal své tělo udržet v rovnováze a i kdyby onemocněl, bude si umět lépe poradit s uzdravením. Držím vám palce!

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *